Πέμπτη, 26 Μαΐου 2016

Παθολογικές επιπτώσεις της αϋπνίας


  • Γονιδιακές μεταβολές: Η έλλειψη ύπνου αλλοιώνει τη λειτουργία τουλάχιστον 700 γονιδίων συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που σχετίζονται με τη διαχείριση του στρες, το ανοσοποιητικό σύστημα και το μεταβολισμό.
  • Καρδιολογικά προβλήματα: Η συστηματική στέρηση του ύπνου αυξάνει τις πιθανότητες καρδιοπάθειας, κατά 48%.
  • Αρτηριακή πίεση: Ο λίγος ύπνος, οδηγεί σε αυξημένο, κατά 20%, ενδεχόμενο ανάπτυξης προβλήματος αρτηριακής πίεσης.
  • Σακχαρώδης διαβήτης: Όταν δε λαμβάνουμε την απαραίτητη ξεκούραση με έναν 8ωρο ύπνο, μειώνουμε την ευαισθησία του οργανισμού στην ινσουλίνη, αυξάνοντας το ρίσκο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.
  • Αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο (ΑΕΕ): Ο ύπνος, που διαρκεί λιγότερο από 6 ώρες τη νύχτα, τετραπλασιάζει τις πιθανότητες να πάθουμε εγκεφαλικό.
  • Παχυσαρκία, Βουλιμία: Ο ελλειμματικός ύπνος ανεβάζει τις πιθανότητες παχυσαρκίας κατά 30%, ενώ σχετική έρευνα έδειξε πως γυναίκες που κοιμούνταν για λιγότερο από πέντε ώρες καθημερινά, κατανάλωναν 329 θερμίδες περισσότερες την ημέρα. Ακόμα και μόλις 30 λεπτά την ημέρα λιγότερου ύπνου μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση του σωματικού βάρους και να επηρεάσει αρνητικά τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα, σύμφωνα με μελέτη που παρουσιάστηκε σε συνέδριο της Ενδοκρινικής Ένωσης των ΗΠΑ που έγινε στο Σαν Ντιέγκο.
  • Δερματολογικές αλλοιώσεις: Όσοι και όσες δεν κοιμούνται σωστά, εμφανίζουν σημάδια πρόωρης γήρανσης στο δέρμα τους.
  • Ανοσοποιητικό σύστημα: Τα άτομα που κοιμούνται λιγότερο από 5 - 7 ώρες τη νύχτα, έχουν τριπλάσιες πιθανότητες λόγω αποδυναμωμένου ανοσοποιητικού να κρυολογήσουν και 82% πιθανότερο να κολλήσουν γρίπη ή να εκδηλώσουν πνευμονία ή κάποια μόλυνση στα αυτιά, σε σχέση με όσους κοιμούνταν επτά ως οκτώ ώρες. Η χρόνια αϋπνία μπορεί να προκαλέσει ολοκληρωτική κατάρρευση του ανοσοποιητικού συστήματος.
  • Μειωμένη ετοιμότητα, Σύνδρομο κόπωσης, Προβλήματα μνήμης, Νοητική σύγχυση, Περιορισµένη δηµιουργικότητα: Ακόμα και ο ύπνος κατά 1,5 ώρα λιγότερο, επηρεάζει αρνητικά και άμεσα την ετοιμότητα, που έχετε μέσα στην ημέρα, κατά 32%.
  • Κατάθλιψη: Σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε σχετικά με τη σχέση ύπνου και κατάθλιψης διαπιστώθηκε πως σε περίοδο 4 ετών άτομα με χρόνια αϋπνία είχαν έως και 5 φορές περισσότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν συμπτώματα κατάθλιψης και αίσθηµα απελπισίας σε σύγκριση με άτομα που δεν έπασχαν από αϋπνία. Κανένας από τους συμμετέχοντες στην έρευνα δεν έπασχε από κατάθλιψη κατά το ξεκίνημα της μελέτης, γεγονός που υποδεικνύει ότι η αιτία της κατάθλιψης ήταν η αϋπνία και όχι το αντίθετο αρνητική διάθεση.
  • Αύξησης της ευαισθησίας στον πόνο και στοµατικές διαταραχές.
  • Αύξηση ατυχηµάτων: Η υπνηλία αποτελεί µια από της κυριότερες αιτίες ατυχηµάτων στις Η.Π.Α. Πράγµατι, εκτιµάται πως σχεδόν 24.000 άτοµα χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο σε τροχαία δυστυχήµατα που προκαλούνται άµεσα ή έµµεσα από το γεγονός οτι αποκοιµήθηκε κατά την διάρκεια της οδήγησης (Dement & Vaughn, 1999).
  • Θνησιμότητα: Ο ύπνος κάτω από 5 ώρες τη νύχτα αυξάνει τις πιθανότητες θανάτου, από οιαδήποτε αιτία κατά 26%.

Ευάγγελος Μουστακάκης MD, MSc

Αντιδράσεις:

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου