Πέμπτη 9 Μαρτίου 2017

Πρόσεχε!!! το κλικ σου έχει δύναμη..





Ακολουθεί μήνυμα ψηφιακής ενδυνάμωσης

Βάσει έρευνας, αγγίζουμε κατά μέσο όρο πάνω από 2.617 φορές την ημέρα το κινητό μας τηλέφωνο, ένα εκατομμύριο το χρόνο, δίνοντας εντολή για κάποια λειτουργία, και κάνουμε πάνω από 400 κλικ κατά μέσο όρο ημερισίως στους υπολογιστές μας. Πόσες απ’ αυτές τις κινήσεις έχουν πραγματικό νόημα και πόσες είναι μια απλή σπατάλη χρόνου κι ενέργειας;

Το μεγαλύτερο μέρος της πληροφορίας μας έρχεται πλέον απ’ το διαδίκτυο και τα νέα Μέσα.

Ενώ η στάση μας ως αναγνωστών και θεατών είναι παθητική, έχουμε μια ενεργητική κίνηση που σπάνια εκλαμβάνεται ως τέτοια. Aναφέρομαι στο κλικ, στην απειροελάχιστη αυτή κίνηση επιλογής, που φέρνει μπροστά στα μάτια μας το είδωλο του κόσμου.

Αυτό το ταπεινό κλικ μας έχει δύναμη.

Το ξέρεις ότι η Google μπορεί να κερδίσει ακόμα και 50 δολάρια από ένα μόνο κλικ σου σε διαφήμισή της;

Είναι το αντίστοιχο της επιλογής καναλιού στο τηλεκοντρόλ, on steroids που λένε και στο χωριό μας.

Καλλιεργείται μια κουλτούρα ακρισίας, όπου η περιδιάβαση, το σερφάρισμα όπως λέμε, στις ιστοσελίδες θεωρείται μια φυσική διαδικασία των χρηστών χωρίς ουσιαστικές συνέπειες.

Η αλήθεια είναι ότι τα κλικ μας έχουν αγοραστική δύναμη, πολιτική ισχύ, και συναισθηματικό βάρος. Να εξηγηθώ.

Η online συμπεριφορά μας έχει αντίκτυπο στα πάντα. Ένα απλό λάικ μπορεί να ενισχύει τη δημοφιλία ενός ρατσιστή. Μακροπρόθεσμα το λαικ θα προσμετρηθεί στην αξία του. Και μόνο το κλικ σ’ έναν εντυπωσιοθηρικό τίτλο ιστοσελίδας, αποφέρει έσοδα και ισχύ στους δημιουργούς της. Μπορεί να μη συμμερίζεσαι όσα διακινούν αυτές οι σελίδες, αλλά η παρακολούθησή τους, τις ενισχύει όσο δε μπορείς να φανταστείς. Τα έσοδα και μόνο απ’ τις διαφημίσεις, μπορούν να είναι πολλές χιλιάδες ευρώ.

Γι’ αυτό χρειάζεται ψηφιακή αγωγή κι ενδυνάμωση.
Το κλικ είναι κι αυτό ένα νόμισμα. Δεν έχεις απεριόριστα νομίσματα στην τσέπη σου. Μπορεί και να χρεοκοπήσει αν σπαταλάς το χρόνο σου σε εντελώς αναξιόπιστες περιοχές. Στο τέλος θα γίνεις φτωχός, από ιδέες, από γνώσεις, από ουσιαστικές πληροφορίες.

Κάποιοι επωφελούνται ακραία απ’ τη διαδικτυακή μας συμπεριφορά, χωρίς ίσως και να το θέλουμε. Το ότι κάτι είναι εικονικό δε σημαίνει ότι είναι μη πραγματικό. Υπάρχει μια ολόκληρη βιομηχανία που εκμεταλλεύεται τις διαδικτυακές συμπεριφορές. Γνωρίζουν πώς κινείται το μάτι, ποια χρώματα έλκουν, τί συναισθηματικές αντιδράσεις προκαλεί η κάθε λέξη.

Ψηφίζεις κλικάροντας. Επιδοτείς συμπεριφορές. Ενθαρρύνεις πρακτικές. Πλουτίζεις ενδεχομένως ανθρώπους που δε θα έπρεπε και δίνεις δύναμη σε ανθρώπους κι οργανισμούς με εντελώς κακές προθέσεις. Τα κλικ σου έχουν επιπτώσεις σε πραγματικούς οργανισμούς, σε πραγματικούς ανθρώπους.

Τα κλικ αθροίζονται και δημιουργούν στη στιγμή τάσεις, όχλους, κινήματα. Μπορούν να μπουν στην υπηρεσία κοινωφελών σκοπών, αλλά μπορούν και να ενισχύσουν ολοκληρωτισμούς.

Είμαστε όλοι πολίτες της ψηφιακής επικράτειας. Οι κινήσεις μας είναι όλες δυνητικά ορατές. Τα όρια μεταξύ δημόσιου και διωτικού στο διαδίκτυο γίνονται πολύ ασαφή. Αν τίποτα δεν είναι κρυφό κάτω απ’ το διαδικτυακό ήλιο, καταλήγουμε στο «φέρσου διαρκώς σαν να σε βλέπουν όλοι». Η δημοσιότητα έχει και πάρα πολλά θετικά. Μην είσαι επιπόλαιος.

Επομένως, πρέπει να θυμόμαστε ότι απορρέει πραγματική ευθύνη απ’ το κλικ και την online συμπεριφορά μας. Το πληκτρολόγιο και το κινητό δεν είναι αποκομμένα απ’ τον εαυτό μας, είναι μέρη της ταυτότητάς μας. Δεν ηθικολογούμε εδώ. Παροτρύνουμε το στοχασμό πάνω στο παραμικρό κλικ και στην ψηφιακή αυτοκυριαρχία. Ναι, μπορούμε να αλλάξουμε και τις ψηφιακές μας συμπεριφορές.

Ας μη σπαταλάμε τη δύναμή μας άκριτα. Ας τη διοχετεύσουμε τη στη βοήθεια των άλλων ενδεχομένως, αλλά προς θεού, μη τρέφουμε τα τρολ!

Το μήνυμα είναι απλό: Πάρε το χρόνο σου και σκέψου καλύτερα πριν κλικάρεις.

Τέλος, ένα ανθρωπολογικής φύσης ερώτημα: όλη αυτή εξέλιξη και η πρόοδος για να φτάσουμε όλη την ημέρα να πατάμε κουμπιά κι έτσι μόνο να νιώθουμε ζωντανοί;

Αν θες να μάθεις περισσότερα για το νέο βιβλίο μου «Πρόσεξέ με, το διαδίκτυο σήμερα», εκδ. Ιωλκός, πήγαινε εδώ.

andriotakis.com


















0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου